Naar Peniche

Weer op pad naar de volgende bestemming Peniche. En we hadden het weer naar ons zin want het was wederom leuk om te rijden. Onderweg gestopt bij een restaurant langs de weg waar het heel druk was. Nou, dat begrepen we wel toen we daar gegeten hadden, het was heerlijk! Voldaan weer verder en op tijd kwamen we in Peniche. We besloten op een camperplaats te overnachten en via onze app kwamen we op een grote parkeerplaats, maar er stond geen een camper. Er was wel een klein barretje en daar hoorde we dat er nooit campers stonden. Maar we stonden goed naast een klein kapelletje en het was geen probleem. Aan de overkant van de weg was meteen de prachtige ruige kust met rotsen dus daar meteen gaan kijken. Dat blijft toch een indrukwekkend schouwspel! Als toetje nog een mooie zonsondergang.

In Evora

Met de camper naar Evora, daar konden we gelukkig goed parkeren. Het is een historische stad die ommuurd is met gezellige straatjes en een plein waar een mooie kerk staat, Santo Antao, met een fontein ervoor.

Even verder staat een grotere kerk, St. Franciscus uit de Moorse tijd. Werkelijk prachtig van binnen. Ernaast staat een 16e eeuws kapel, Capela dos Ossos geheten. Deze is bekend omdat die een kleine kapel heeft waar de binnenmuren zijn bedekt met menselijke schedels en botten. Beetje luguber was het wel!! Verder waren er honderden kerststallen in alle soorten en maten vanuit de hele wereld tentoongesteld. Echt heel leuk!!

Tot slot hebben we weer een mooi parkje ontdekt waar we met Luna gewandeld hebben.

Naar Evora

Na een aantal mooie dagen in Albufeira, tijd om verder te gaan. We gingen richting Evora via Beja en het was een zeer wisselend en mooie route. We reden een stukje door de bergen, maar ook hele uitgestrekte vlakke stukken, langs olijven-, sinaasappelbomen en langs wijngaarden. Ook door mooie plaatsen, dorpjes en minidorpjes. Er was steeds wel iets te zien.

In Beja een tussenstop gemaakt met de bedoeling om daar wat te eten. Nou, dat viel tegen!! Niets te beleven daar en heel armoedig, geen knap restaurantje gevonden dus zonder eten maar weer verder. Nog wel door een leuk parkje gewandeld.

In Evora een mooie camping gevonden waar we 2 dagen blijven staan.

Albufeira deel 2

Omdat het weer de komende dagen goed is, blijven we hier nog een paar dagen. Dus eropuit met de fiets richting haven van Albufeira. Ton had al wel zo zijn bedenkingen omdat er wel behoorlijk steile stukken inzaten. Nou, dat hebben we geweten!!! Sommige stukken niet te doen en met de hondenkar erachter al helemaal niet. De nodige zweetdruppels en verwensingen later uiteindelijk ons doel gehaald! En wat een gezellige haven, mede door de kleurrijke bebouwing eromheen. Daar lekker rondgeslenterd en in het zonnetje aan het water gegeten. Een andere route voor de terugweg ontdekt, dat was beter te doen, konden we helemaal fietsend volbrengen.

Terug op de camping een frisse duik in het zwembad genomen en fris was het haha....wel lekker!

De volgende dag weer een fietstochtje de andere kant op. Genoten van de omgeving , maar verder niets bijzonders. Wel bij een Portugees restaurant echt heerlijk gegeten en de eigenaar sprak een beetje Nederlands en zo vriendelijk. Helemaal leuk!

Eenmaal terug nog terrasje gepakt en een laatste duik in het zwembad want morgen gaan we weer verder.

Albufeira

In de regen weer vertrokken naar onze volgende bestemming, Albufeira. We doen rustig aan want het is een korte rit. Onderweg nog even gestopt voor koffie en wat te eten en begin van de middag waren we bij de camping. En wat een prachtige!! Wel heel groot maar daar heb je geen erg in. Het is ook goed onderhouden en heel schoon sanitair. Er is ook een goed restaurant met uitzicht op het zwembad en een supermarkt. Dat is allemaal fijn want we blijven hier 5 dagen staan.

Even de boel verkend heerlijk gegeten en het weer knapte ook nog op. Helemaal blij!! Nog lekker buiten gezeten.

De volgende dag op naar het centrum, dat was wel zo'n 40 minuten lopen. Daar was het gezellig druk, echt een toeristenplaats en die waren er genoeg! Een beetje gewinkeld en lang op het terras gezeten want wat is er leuker dan mensen kijken achter een drankje en hapje! Uiteindelijk toch terug gewandeld naar de camping waar we nog een tijdje buiten konden zitten.

Vandaag een rustdag, daar waren de benen wel aan toe. Mezelf verwend met een bezoekje aan de masseuse, wat was dat heerlijk zeg! Daarna een wandelingetje gemaakt naar een restaurant vlakbij. Heel leuk daar want dat was onderdeel van een resort met bungalows en lag aan het gemeenschappelijke zwembad. Daarna terug naar de camping, helaas wel in de regen (die niet voorspeld was) dus lekker nat geworden. Later werd het weer droog en hebben we nog een grote wandeling gemaakt met Luna. Daarna onszelf vermaakt met een spelletje.

Tavira

Vandaag besloten om een stukje verderop te gaan. Na een korte rit kwamen we bij onze camping in Tavira aan. Wat een verschil met de vorige camping. Het was een rommeltje en als je mazzel had, kon je de wc doortrekken en als je heel erg mazzel had kon je douchen. Alles was stuk. Ook het terrein lag bezaaid met stenen en alles was ongelijk. Tevens was de beloofde wifi nergens te ontdekken.

Helaas was het slecht weer, 's middags code geel met harde wind. En gelukkig stonden we op een plek zonder boom anders hadden we er misschien 1 op de camper gehad.

De volgende dag gelukkig beter weer dus er op uit en Tavira verkend. Een hele leuke en levendige plaats met die smalle straatjes waar ook nog veel toeristen waren. Heerlijk Indiaas gegeten en rondgelopen. Daarna nog terug naar de camping gelopen dus onze workout weer gehad!

Camping Giralda en omgeving

Fijn om wat redelijk tot goed weer te hebben (op 1 regendag na). Het was niet de bedoeling om deze kant op te gaan, maar om alleen maar in de regen te zitten.......... nee, daar worden we niet vrolijk van.

De camping was prima en we kwamen erachter dat we er een paar jaar geleden ook al gestaan hadden. Alleen jammer dat er de laatste dagen een storing was en we geen wifi meer hadden.

Uiteindelijk zijn we hier 5 dagen blijven staan en hebben heerlijk de omgeving verkend op de fiets en strandwandelingen gemaakt. Ook lekkere restaurantjes opgezocht om te eten. Verder gelezen, gepuzzeld en spelletjes gedaan.

Isla Cristina

Op tijd weer gaan rijden, want het begon alweer te regenen. De lucht was pikzwart en zo nu en dan kwam het met bakken de lucht uit. We gingen over de N435 helemaal naar het zuiden van Spanje. Wat een slechte weg, we zijn helemaal door elkaar gehusseld door alle gaten in de weg. Gelukkig werd het weer uiteindelijk wel beter en tegen de tijd dat we bijna bij de kust waren scheen de zon, hoera!!! Op tijd kwamen we bij onze camping in Isla Cristina waar we de komende 4 dagen blijven. Donderdag nog wel regen voorspeld maar de andere dagen droog en een zonnetje!